0pening 0f all matter

Followers

Balqis

pangkat dan jua harta..tak menjamin bahagia..cantik dan keayuan wajah..kan pudar akhirnya...kemiskinan di dunia tak bererti kau terhina..itu hanya di pandangan mata..kemewahan tak bermakna hidupmu akan sentosa..kesempurnaan Tuhan menilainya..._Balqis by UNIC

Thursday, October 27, 2011

Sedikit Luahan Hati Ana..

24 Oktober 2011 


 Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barokatuh..


 Sedih, pilu, sayu, semuanya bermain diminda dan perasaan.. ana pun tak tau kenape.. smenjak 2 menjak ni rse cmtu la.. hurmmmmp.. kenape erk?? ssh nk digambarkan sebab kalau 0rg teng0k mmg la nmpk bahagia je memanjang.. ana nk ceritakan sikit pengalaman hidup ana.. memenglah semua yang ana nak cakap ni benda yang sedih, tp ana tetap fkir yang stiap yang b’laku 2 ade hikmah dsebaliknye.. aidilfitri yang lepas, pade mreke yang xde ape2 halangan n dugaan memanglah bahagia.. tp lain pulak yang terjadi pada kawan ana yang se0rang ni.. papa die yang tercinta pergi menghadap Ilahi.. innalillahi wa innailaihi r0jiun.. al-Fatihah.. sem0ga r0h beliau dicucuri rahmat n dtempatkan dlm g0l0ngan yang b’iman.. AMEEN.. kire2 sbulan lps 2, s0rg lg kawan ana kehilangan ayah yang tercinte.. sedih rasenye hati bile mengenangkan 2 0rg kawan kehilangan ayah dlm jangke mase yang xpanjang p0n.. sbelum ayah mreke pergi ke rahmatullah, masing2 sakit dan dirawat di h0spital.. namun Allah lebih sayangkan mereka.. yang paling memyedihkan, se0rang lagi ayah kawan ana telah pergi buat slame2nye mninggalkn dunia yang fana ini.. time 2 hari isnin, kt0rg bdk uma 48 n d geng bru blek dr p0li c0z kls ptg 2 dbatalkn.. sempatlah juge ana menyidai kain yang paginye 2 xsempat ana nk sidai.. time ana sidai kain 2 tbe2 ana t’dengar kawan ana menangis dlm bilik.. ana ms0k kerumah n m’jenguk kebilik kawan ana 2.. p’kataan yang ana dengar dr mulut kawan 2 adalah “ayah aku da xde”.. ssh nk p’cye dgn pe yg die ckp dlm keadaan begitu.. stelah pengangkutan semua kami selesaikan, kami menanti utk pergi ke KL, rumah kawan tadi.. smentre mnunggu abg kawan ana td menjemputnye, kami cube menenangkan kawan ana 2.. memeng sukar utk kawan ana 2 mnerima hakikat pd mse 2 c0z pd mlm isnin 2, ayahnye 2 lah yang m’hantarnye blek dr KL ke tg.malim ni, uma swe kt0rg.. ape yg ana mampu ucapkan padanye saat itu adalah, “Efa, jgn nangis cm ni..sdekahkan ape2 bacaan utk ayah kau..sabar2..sabar Efa..” hanya itu yang ana mampu.. perginye ayah Efa menghadap Ilahi adalah kerana t’libat dlm 1 kmalangn jalan raye.. ana juge telah mengalami peristiwa seperti ini.. tp telah lme dlu, saat umur ana baru mencecah 7tahun.. mse 2 mne rse lg ksedihan sprti ape yg kwn2 ana alami sekarang.. xpe, kite manusia harus redha akan ketentuannye.. innalillahi wa innailaihi r0jiun.. setiap yang hidup pasti akan merasai mati.. al-Fatihah buat mreke yang telah pergi m’hadap Ilahi.. kite yang masih hidup ini perlu meneruskan hidup dengan mematuhi hukum2 Tuhan.. sepanjang dari peristiwa2 itu, banyak kisah duka yang ana alami..sehinggalah ke hari ini, 24 Okt 2011.. sepatutnye hari ni adalah hari utk submit mini pr0jek subjek Pengauditan.. tp kumpulan2 student melayu semua belum b’jaye menyiapkan mini pr0jek 2..kcuali kumpulan2 student Chinese n Indian shje da siap.. tp agaknye kumpulan melayu yang lain tggl sket je yang xsiap c0z d0rg b’jye submit gak sblm pk0l 5 0r sblm 0pis lecturer tut0p.. tp….. kumpulan ana xdpt nk submit hr 2 jgk, xsmpat..huhue.. spanjang kami mnyiapkan saki-baki mini pr0jek 2 de s0rg lecturer yg supp0rt kami dr blkg.. smbil 2 die m’bebel (nassihat) gak dgn prangai kt0rg yg wt kje last minute ni.. smpai la 0pis tt0p n smpai kt0rg siap print puan 2 tggu kami.. dlm p’jalanan blek uma swe, puan 2 tmpg kn kami sambil menasihati kami itu n ini.. sdey bt0l.. ptg 2 kt uma mmg rse sayu gler..rse sdey, nk nanges, sume ade.. tmbh2 lg plak dgn keadaan uma yg sunyi je c0z sume td0 time 2 (da pnt stay up mlm 2 utk wt mini pr0jek Audit ni).. sayu je sre hati..nk nanges..s0b2 T___T.. ana trase sdey gler sbb ana xpndai dlm plajarn.. ana menyedari bahawa daya ingatan ana lemmmmmmmaaaaaaaahhhhhhhh sgt.. lemah sgt2.. mmg da rmay 0rg nasihatkn, amalkn itu, amalkn ini.. bce d0a 2, bce ayt ni.. ana tlah amalkannye..tp xtw la, xlut p0n utk ana..hurmm…npe ye?? mungkinkah ana ni bnyk sgt wt d0se??wt d0se yg xdiampunkan??atau ade amalan wajib atau amalan sunat ana yang xsempurna??ad0ii..tensi0n ble ana memikirkn psl ni tw..huhue..smpaikn ana perasan dr percakapan kawan2 ana yang menunjukkan bahawa se0lah2 ana ni mls nk b’pkir..mls nk blaja..mls nk usaha..kadangkale bnde 2 mmg bt0l..tp smua 2 b’punca dr krne ana xminat dgn jalan ana skrg..ana rse ana da t’silap pilih jln hid0p..ana da sesat ja0h da..2 la,mse lps SPM beria2 xnk tr0skn dlm bdg sains da..time 2 rse ssh sgt..dgn kputusn yg xsberapenye..adehh..2 la yg m’d0r0ng ana utk ms0k ke bdg akaun plak..mmg kbanyakan 0rg akn begitu, n tlah rmay p0n yg b’jye..tp ana xde rse p0n yg ana ni bley trime bdg aka0n ni..cmne ni??huhue..bley x ana ckp, kl0 sem5 ni bnyk paper kant0i, ana xnk tr0skn da dipl0ma ni..siannn mak…T___T..ayt yg ana slalo0 ucapkn spanjang wt mini pr0jek Audit 2 kpade kwn2 ana yg 1 kumpulan ni..”untungla kumpulan k0rg,sume student excellent”..huhue..










28 Oktober 2011


 Hr ni rse nk nanges je..npe la aq salo0 kne cmni..aryny perkare yang xspat0tnye t’bangkit dbangkitkn smule..ttbe je p’bualan 2 plak yg nk dcakapkn 0lh mreke (kwn2)..huhue:(..dlu at dlm kls, lecturer nk cter sket psl 1 (satu) dgn 0 (k0s0ng) mne ag bsar?..ttbe de s0rg kwn ni ckp yg puan da cter da psl 2..yg len t’ms0k ana ckp bl0m pna dgr lg..s0, ana sbgai s0rg yg kec0h at dlm kls ni p0wn ckp la, “cter je puan, kawan 2 mmg la da dgr c0z dye rapat ngn puan”..pstu da sume at kls 2 ckp sye jeles..eeeeeeee, geram gler..sdey sye..huhue :( :( :(..smpai hati d0rg b’fikiran begitu..2 xpe la lg..ni ttbe je p’kare 2 dbangkitkn smula hr ni..kwn yg 2 m’p’s0alkn knape ana prlu kluarkn statement yg cenggitu..die ckp puan t0uching la time 2..ya Allah,yeke??sesungguhnye, ana bt0i2 xtau..xt’pkir p0n yg p’cakapan ana yg sbegitu bley m’buat puan tacink..huhue..mnta maaf puan..0k la,lps ni mls da rse nk mn0nj0lkan (t’t0nj0l) diri da (kalau ana mampu, c0z ana ni mmg sifat n p’watakannye kec0h sket)huhue..ape la nk jd dg nana ni kn..hurmm..sdey la aryny..syik rse nk nanges je..ya Allah ya Tuhanku, perkuatkanlah hati n iman hambamu yg lemah ini..s0b2 T___T.. Ana tau smua yg ana c0retkn ini adalah rungutan sje..xhabes2..tp, ana aggp ini sbgai care utk meluahkn perasaan..hauskah ana publishkn bnde ni at bl0g ana ni??ermm, xpe la..wt je la..bia la ana nk mngadu nasib..bknnye xb’syukur atau xredha dgn ketentuan n takdir Ilahi, hnye skadar luahan hati n perasaan..baik ana c0retkan sedikit rse ni ke bl0g..lbey baik ana mengadu pd yg mmg xphm, drpd mngadu pd yg xmemahami..hnye inginkn sdikit kelegaan slps ape yg t’pendam ddlm hati t’lps smuanya.. bkn rungutan smate, krne ana mesh percaye bhwe hidup ni ibarat sbuah padang yg t’bentang n rumput2 hijau yg m’hiasi pdg 2 adlh ibarat masalah..kl0 xde mslh dlm khidupn, mke khidupn qte ni xb’seri n xb’mkne..sme sprti jike padang yg tidak ditumbuhi rumput2 yang hijau.. 


 Sekian..


wassalam..

No comments: