0pening 0f all matter

Followers

Balqis

pangkat dan jua harta..tak menjamin bahagia..cantik dan keayuan wajah..kan pudar akhirnya...kemiskinan di dunia tak bererti kau terhina..itu hanya di pandangan mata..kemewahan tak bermakna hidupmu akan sentosa..kesempurnaan Tuhan menilainya..._Balqis by UNIC

Friday, December 14, 2012


Wednesday, April 11, 2012

muhasabah bersama..

http://www.ummuhusna99.blogspot.com/2012/03/bukan-bluetooth-bukan-wifi.html#more

Sunday, February 12, 2012

ya Ummi wa Abiy

~ Bila Mak Kata Dia Teringat, Kita Jawab Kita Sibuk Sangat..
~ Bila Ayah Kata Dia Rindu, Kita Jawab Nantilah... Hujung Minggu..
~ Bila Mak Minta Kita Pulang, Kita Jawab Kita Belum Lapang..
~ Bila Ayah Minta Kita Singgah, Kita Jawab Kerja Kita Belum Selesai..

:: Bila Hati Kita Terguris, Kita Kata ..." Mak Memang Tak Pernah Faham... "
:: Bila Hati Kita Terhiris, Kita Kata ..." Ayah Memang Tak Ambil Kisah... "

TETAPI...

~ Bila Hati Mak Kita Terguris, Mak Kata ..." Tak Apa , Dia Masih Muda... "
~ Bila Hati Ayah Kita Terhiris, Ayah Kata ... " Tak Mengapa , Belum Sampai Akalnya... "

~ Bila Kita Menangis Tanda Lapar, Mak Berlari Hingga Bagai Hilang Kaki...
~ Bila Kita Merintih Tanda Derita, Ayah Bersengkang Mata Bagaikan Tiada Lena...

~ Bila Kita Sedih Kerana Gagal, Mak Setia Membekalkan Cekal...
~ Bila Kita Pilu Kerana Kecewa, Ayah Teguh Berkata Dia Tetap Bangga...

* Maka, HARGAILAH dan SAYANGILAH Selagi Mereka Masih Ada Di Dunia *

Anak Yang Soleh Tidak Akan Melupakan Ibu Bapanya Di Dalam Setiap Doanya , Maka Perbanyakkanlah Berdoa Untuk Mereka...
"Begitu besar jasa kedua orang tua kita, sehingga apapun yang kita lakukan untuk berbakti kepada kedua orang tua tidak akan dapat membalas jasa keduanya. Terutama kepada ibunda kita.Di dalam hadits yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari disebutkan bahwa ketika sahabat Abdullah bin Umar Radhiyallahu ‘anhuma melihat seseorang menggendong ibunya untuk tawaf di Ka’bah dan ke mana saja Si Ibu menginginkan. Orang tersebut bertanya, “Wahai Abdullah bin Umar, dengan segala apa yang sudah kulakukan untuk ibundaku ini, apakah aku sudah membalas jasa ibuku?”Jawab Abdullah bin Umar Radhiyallahu ‘anhuma tegas: “Belum! Setetespun engkau belum dapat membalas kebaikan kedua orang tuamu.” [Shahih Al Adabul Mufrad No.9]"

Tuesday, December 27, 2011

luahan hati se0rang suami..

isteri yang terbaik
Setiap suami mesti baca !!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum….
Kehadapan ustaz yg saya hormati…saya tidak tahu..di mana ingin saya mulakan bicara ini… tetapi saya mesti menceritakn kisah ini pada ustaz supaya hati saya tenang dan mungkin dapat meredakan rasa berdosa saya selama ini…ustaz mungkin tidak kenal saya namun saya mengenali ustaz..tak mengapalah kalau ustaz tak kenal saya pun….

Ustaz saya merupakan seorang lelaki yang mempunyai memori kehidupan lampau yg cukup menyedihkan.harap ustaz tidak bosan mendengarnya..Saya merupakan seorang suami kepada seorang isteri yg amat baik dan setia.namun ustaz..,saya tidak pernah menghargai kasih dan sayangnya yang dicurahkan kepada saya kerana pada waktu itu mata hati saya terlalu buta untuk membezakan yang mana kaca dan permata.

Ustaz saya telah berkahwin dengan seorang wanita yang pada asalnya tidak saya cintai.dia seorang yang sederhana pada segi paras rupanya.,seorang yang tidak pandai bergaya.,tetapi kuat pegangan agamanya..,bertudung labuh,bersopan santun..,baik budi bahasanya.,Untuk pengetahuan ustaz perkahwinan kami ini segala-galanya diaturkan oleh keluarga dalam keadaan saya masih belum bersedia.

Ustaz terus terang saya katakan yang saya sudahpun mempunyai teman wanita yg jauh lebih cantik daripada isteri saya dan kami amat menyintai antara satu sama lain..cumanya saya akui teman wanita saya ini agak sosial sedikit dan tidak menutup aurat.Ustaz, selepas berkahwin dengan isteri saya itu jiwa saya menjadi kacau dan keliru.saya amat marah kepada isteri saya.kerana pada anggapan saya kerana dialah saya tidak dapat bersama kekasih saya yg amat saya cintai itu.

Ustaz sepanjang kehidupan kami.,saya selalu sahaja mencari jalan untuk menyakitkan hatinya.dengan harapan kami akan bercerai setelah dia tak tahan dengan kerenah saya.,namun rupanya ustaz…isteri saya ini adalah wanita yang penyabar.pernah saya tidak balik ke rumah..dengan tujuan isteri saya akan membenci saya.tetapi selama mana lambat sekalipun saya balik.,dia akan tunggu saya dan bila saya masuk ke dalam rumah.dia menyambutnya dengan mesra dan bertanya:“Abang dah makan…?Nak saya panaskan lauk dan hidangkan makanan?”

Ustaz…pernah suatu hari saya menampar mukanya.apabila dia bertanya pada saya…”Abang dah solat?...abang tak pernah solat ke?Paannggg..!!satu tamparan kuat saya berikan di pipinya.perasaan geram.,marah., dan rasa terhina bercampur ego yg menggila…Bengkak pipinya.,dia menangis terisak-isak.saya ingatkan mungkin dia akan membenci saya..tetapi rupa-rupanya…..dia bersabar dan melayan saya sebagai suaminya.

Ustaz pernah suatu hari.,dia ingin bermanja dengan saya,membawa sepinggan nasi goreng yang digoreng untuk saya.pada masa itu saya sedang berbual mesra dengan kekasih saya di dalam handphone..ketika dia ingin menyuapkan nasi kemulut saya,saya tolak pinggan sehingga jatuh berkecai bersama nasi goreng yang digoreng khas untuk saya.,dengan linangan air mata dia mengutip setiap butiran nasi goreng yang berhamburan ke lantai…

Ustaz saya bertambah lupa daratan…saya habiskan masa berhibur dan berlibur dengan kawan-kawan di luar dengan harapan isteri saya akan lebih sakit hati dan meninggalkan saya rupanya dia tetap tabah dan bersabar..pernah juga saya menendang badannya kerana dia menasihati saya supaya tidak mencari hiburan dengan jalan yang dimurkai Allah.

Ustaz….pernah suatu ketika apabila keluarganya datang bertanyakan khabar dia kata dia amat bahagia bersama saya…tapi sebenarnya hanya saya yang tahu dia berbohong.

Ustaz suatu hari saya telah diberikan balasan oleh Allah.dan saya kira itu adalah balasan apabila saya terlibat dengan kemalangan…tulang paha saya patah dan dan sememangnya saya tidak berdaya utk bangun.hampir lima bulan saya terbaring tidak berdaya..,ketika itulah isteri saya menjaga saya dengan setia sekali.berak kencing saya dia tadahkan dia basuhkan tanpa ada rungutan atau perasaan genyi mahupun geli.dialah yang memandikan saya…menggosok badan saya dan memakaikan pakaian utk saya..bila saya mengerang sakit kerana kaki yang bengkak di tengah malam berdenyut-denyut sakitnya dialah yang bangun dalam keadaan mengantuk dan terhoyong hayang kerana tidak cukup tidur..dia datang kepada saya dan menyapukan ubat krim dan memberi saya ubat penahan sakit sehingga saya rasa lega dan tertidur..tetapi isteri saya tidak tidur hingga ke pagi..,risau saya mengerang kesakitan lagi.

Ustaz isteri sayalah yang menyuapkan saya makan.,dia sendiri tidak akan makan melainkan setelah saya kenyang.dia akan membuatkan makanan dan minuman mengikut kehendak dan selera saya.Bila saya kenangkan kembali.,sewaktu saya terlantar sakit tiada siapa pun dari teman-teman yang setia berjoli dengan saya dahulu datang menghulurkan bantuan apatah lagi melawat.kekasih saya..lagi lah..apabila dapat tahu saya kemalangan dan tidak boleh bangun dia tidak mahu lagi menghubungi saya malah meminta hubungan kami diputuskan..kononnya saya suami orang..huh..sekarang baru dia kata saya suami orang.dulu.,dialah yang menghasut dan memberikan harapan pada saya untuk membenci isteri saya..ketika itu barulah saya sedar betapa besarnya kesilapan dan dosa yang telah saya lakukan.Ustaz…..saya…kasar..kejam dan zalim kepada isteri yg menyayangi saya.besarnya dosa saya.,amat menyesal rasanya.

Ustaz….ketika saya boleh berjalan sedikit demi sedikit dan saya beransur pulih.,isteri saya jatuh sakit.badannya menjadi kurus kering.,tiada selera makan..,terbaring..tak bermaya..kata doktor yang merawatnya isteri saya jadi begitu kerana terlalu letih dan susah hati….hati saya menjadi sebak kerana saya tahu sayalah puncanya.

Ustaz kesihatan isteri saya makin teruk..mukanya makin pucat…tetapi dia tetap senyum.saya menangis sepuas-puasnya memohon ampun dan maaf di atas kejahatan yg pernah saya lakukan terhadapnya.dia hanya tenang dan menjawab dia telah lama maafkan saya….”Abang saya dah lama maafkan abang…saya sayangkan abang”.berderai airmata saya hancur hati saya.,pilu bercampur sebak yang amat sangat diikuti dengan perasaan menyesal.

Ustaz selepas itu isteri saya di masukkan ke dalam wad kecemasan.,saya menjaganya setiap hari.saya belai rambutnya saya kucup dahinya…sambil airmata ini tidak berhenti—henti mengalir.”Jangan menangis bang….bukan salah abang…..mungkin saya ni yang tidak pandai mengambil hati abang…”Berdentum….seolah-olah hati saya disambar halilintar…saya menangis lagi sehingga keluarga yang datang melawat terpaksa menenangkan saya..malah ada yang memuji saya kerana beranggapan saya suami yang amat menyayangi isteri…ternyata pujian itu bagaikan sumpahan utk saya.

Ustaz…..isteri saya ada berkata.,dia meminta maaf kerana tidak dapat melahirkan zuriat untuk saya kerana masanya utk menghadap ilahi semakin hampir.saya meraung..merayu kepadanya agar tidak meninggalkan saya.tapi katanya.,setiap yang hidup pasti akan mati dan dia meminta saya menjaga diri baik-baik kerana dia tidak boleh lagi menjaga saya.ustaz..saya menangis …sehingga saya menjadi lemah apabila dia mengucapkan kata kata terakhir itu.

Ustaz…tepat jam 3.00 ptg setelah dua minggu berada di hospital…isteri saya telah pergi meninggalkan saya selama-lamanya..dengan bebanan dosa dan jutaan kesalan yang menerjah hati ini saya meraung semahu-mahunya….menyesal di atas kekasaran yg pernah saya lakukan.

Ustaz jiwa saya tak tenteram…apakah Allah akan mengampunkan dosa saya ini...? apakah kekasaran dan kejahatan serta layanan buruk saya kepada isteri akan diampunkan Allah….tolonglah ustaz saya amat menderita…..jiwa saya terseksa…..mungkin ini hukuman yang patut saya terima.Masih terngiang di telinga saya pesanan akhir isteri saya..”abang…jagalah diri baik-baik….jangan lupa tunaikan solat..,berbuat baik..,takutlah kepada Allah….dan jika bertemu dengan insan bernama isteri….jangan berkasar dengannya sayangilah dirinya.”

Ustaz sebelum isteri saya menghembuskan nafas terakhir…dia ada meninggalkan satu nota dan sebuah lagu untuk saya dengar dan hayati.lagu itu adalah harapan yang dia impikan dari saya tetapi tidak sempat dia nikmati..kasih sayang yang terkandung dalam lagu itu dia harapakan dari saya….Di dalam nota itu dia menulis “Abang..dengarlah lagu ini dan ingatlah saya selalu…Dahulu...saya senantiasa menanti abang pulang ke rumah…Saya teringin sangat nak makan bersama abang…..mendengar cerita abang….menyambut abang pulang dari kerja….bergurau dan bermanja dengan abang…..memeluk abang ketika tidur…..tetapi semuanya mungkin tidak sempat bagi saya…jaga diri…sayang abang….selamanya."

Ustaz..saya harap ustaz tak marah saya meluahkan perasaan begini panjang pada ustaz….kerana inilah pesan isteri saya sekiranya saya merasa terlalu sedih…ceritakanlah pada ustaz dia tahulah apa nak buat utk tenangkan abang…Ustaz….saya harap cerita saya ini dijadikan teladan bagi mereka yg bergelar suami….sayangilah isteri anda….selama mana anda berpeluang utk berbuat begitu…janganlah terjerumus dengan kesilapan yg saya lakukan…pasti anda akan menyesal tak sudah….

Terima kasih ustaz….doakan saya…….

Sedih dan sebak bila baca luahan perasaan hamba Allah ini….memang saya banyak beri ceramah motivasi dan mendengar banyak masalah masyarakat yg dihantar pada saya dan inilah yang paling sedih.yg pernah saya baca… tambahan pula lagu yg telah ditujukan isterinya itu bila dengar bertambah sebak…..dengarkanlah senikatanya…….tapi tak boleh upload lagu tu dibawah copyright....tajuknya now and forever by richard mark.

P/s dr saya: kita cuma akan menghargai sesuatu bila kita dah kehilangannya..hargailah ia sementara masih ada, semoga roh isterinya ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman, sungguh berbahagia penduduk langit menyambut kehadiran isteri solehah sepertinya..Semoga si suami itu mendapat ketenangan sakinah yang ia cari selepas ini..amiin ya Rabbi.. :)

AMBIL IKTIBAR,SAYANGI ISTERI2 ANDA..

CANTIKNYA WANITA bukan kerna WAJAHNYA,
Akan tetapi CANTIKNYA WANITA kerna BUDI PEKERTINYA...

MANISNYA WANITA bukan kerna SENYUMAN,
akan tetapi MANISNYA IMAN pada dirinya...
...
INDAHNYA WANITA bukan kerna gayanya,
akan tetapi INDAHNYA WANITA pada MARUAH & AURAT YANG DIJAGA DAN JUGA PADA AKHLAKNYA...





kesiannye...:(
m0ge2 Ana dpt suami yg s0leh..

n Ana dpt m'jadi se0rang isteri yg s0lehah..
mmg itu impian Ana..
AMEEN..

Saturday, December 3, 2011

‎10 Surah dapat Menghalang daripada 10 ujian Besar Allah

1- Surah Al-Fatihah dapat memadam kemurkaan Allah SWT.
2- Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat.
3- Surah Dukhan dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat.
4- Surah Al-Waqiah dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir.
5- Surah Al-Mulk dapat meringankan azab di dalam kubur.
6- Surah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan.
7- Surah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian.
8- Surah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.
9- Surah Al-Falq dapat menghapuskan perasaan hasad dengki.
10- Surah An-Nas dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was.

Semoga dapat menjadi amalan kita semua..

Friday, December 2, 2011

Untuk Tatapanmu..

★═══════ ●❤●
═══════★★═══════ ●❤●
═══════★★
Kala hatimu sakit kerana beratnya
ujian hidup, tentunya smbil
menangis kita akan berkata '' Ya
Allah, mengapa ini semua
menimpaku ? Katakanlah pada
diri: ''inilah cara Allah menjadikan
kita kuat dan memberikan
rahmatNya. Kerana dalam ujian
itu DIA pun pasti sudah
menyiapkan JALAN buatmu.
★═══════ ●❤●
═══════★★═══════ ●❤●
═══════★★

~♥> Syukur Ya Allah Kau
timpakan ujian ke atas
diriku..Sesungguhnya ujian itu
adalah tarbiyah dariMu utk
menguji tahap kesabaran
hambaMu ini :)

Thursday, October 27, 2011

Sedikit Luahan Hati Ana..

24 Oktober 2011 


 Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barokatuh..


 Sedih, pilu, sayu, semuanya bermain diminda dan perasaan.. ana pun tak tau kenape.. smenjak 2 menjak ni rse cmtu la.. hurmmmmp.. kenape erk?? ssh nk digambarkan sebab kalau 0rg teng0k mmg la nmpk bahagia je memanjang.. ana nk ceritakan sikit pengalaman hidup ana.. memenglah semua yang ana nak cakap ni benda yang sedih, tp ana tetap fkir yang stiap yang b’laku 2 ade hikmah dsebaliknye.. aidilfitri yang lepas, pade mreke yang xde ape2 halangan n dugaan memanglah bahagia.. tp lain pulak yang terjadi pada kawan ana yang se0rang ni.. papa die yang tercinta pergi menghadap Ilahi.. innalillahi wa innailaihi r0jiun.. al-Fatihah.. sem0ga r0h beliau dicucuri rahmat n dtempatkan dlm g0l0ngan yang b’iman.. AMEEN.. kire2 sbulan lps 2, s0rg lg kawan ana kehilangan ayah yang tercinte.. sedih rasenye hati bile mengenangkan 2 0rg kawan kehilangan ayah dlm jangke mase yang xpanjang p0n.. sbelum ayah mreke pergi ke rahmatullah, masing2 sakit dan dirawat di h0spital.. namun Allah lebih sayangkan mereka.. yang paling memyedihkan, se0rang lagi ayah kawan ana telah pergi buat slame2nye mninggalkn dunia yang fana ini.. time 2 hari isnin, kt0rg bdk uma 48 n d geng bru blek dr p0li c0z kls ptg 2 dbatalkn.. sempatlah juge ana menyidai kain yang paginye 2 xsempat ana nk sidai.. time ana sidai kain 2 tbe2 ana t’dengar kawan ana menangis dlm bilik.. ana ms0k kerumah n m’jenguk kebilik kawan ana 2.. p’kataan yang ana dengar dr mulut kawan 2 adalah “ayah aku da xde”.. ssh nk p’cye dgn pe yg die ckp dlm keadaan begitu.. stelah pengangkutan semua kami selesaikan, kami menanti utk pergi ke KL, rumah kawan tadi.. smentre mnunggu abg kawan ana td menjemputnye, kami cube menenangkan kawan ana 2.. memeng sukar utk kawan ana 2 mnerima hakikat pd mse 2 c0z pd mlm isnin 2, ayahnye 2 lah yang m’hantarnye blek dr KL ke tg.malim ni, uma swe kt0rg.. ape yg ana mampu ucapkan padanye saat itu adalah, “Efa, jgn nangis cm ni..sdekahkan ape2 bacaan utk ayah kau..sabar2..sabar Efa..” hanya itu yang ana mampu.. perginye ayah Efa menghadap Ilahi adalah kerana t’libat dlm 1 kmalangn jalan raye.. ana juge telah mengalami peristiwa seperti ini.. tp telah lme dlu, saat umur ana baru mencecah 7tahun.. mse 2 mne rse lg ksedihan sprti ape yg kwn2 ana alami sekarang.. xpe, kite manusia harus redha akan ketentuannye.. innalillahi wa innailaihi r0jiun.. setiap yang hidup pasti akan merasai mati.. al-Fatihah buat mreke yang telah pergi m’hadap Ilahi.. kite yang masih hidup ini perlu meneruskan hidup dengan mematuhi hukum2 Tuhan.. sepanjang dari peristiwa2 itu, banyak kisah duka yang ana alami..sehinggalah ke hari ini, 24 Okt 2011.. sepatutnye hari ni adalah hari utk submit mini pr0jek subjek Pengauditan.. tp kumpulan2 student melayu semua belum b’jaye menyiapkan mini pr0jek 2..kcuali kumpulan2 student Chinese n Indian shje da siap.. tp agaknye kumpulan melayu yang lain tggl sket je yang xsiap c0z d0rg b’jye submit gak sblm pk0l 5 0r sblm 0pis lecturer tut0p.. tp….. kumpulan ana xdpt nk submit hr 2 jgk, xsmpat..huhue.. spanjang kami mnyiapkan saki-baki mini pr0jek 2 de s0rg lecturer yg supp0rt kami dr blkg.. smbil 2 die m’bebel (nassihat) gak dgn prangai kt0rg yg wt kje last minute ni.. smpai la 0pis tt0p n smpai kt0rg siap print puan 2 tggu kami.. dlm p’jalanan blek uma swe, puan 2 tmpg kn kami sambil menasihati kami itu n ini.. sdey bt0l.. ptg 2 kt uma mmg rse sayu gler..rse sdey, nk nanges, sume ade.. tmbh2 lg plak dgn keadaan uma yg sunyi je c0z sume td0 time 2 (da pnt stay up mlm 2 utk wt mini pr0jek Audit ni).. sayu je sre hati..nk nanges..s0b2 T___T.. ana trase sdey gler sbb ana xpndai dlm plajarn.. ana menyedari bahawa daya ingatan ana lemmmmmmmaaaaaaaahhhhhhhh sgt.. lemah sgt2.. mmg da rmay 0rg nasihatkn, amalkn itu, amalkn ini.. bce d0a 2, bce ayt ni.. ana tlah amalkannye..tp xtw la, xlut p0n utk ana..hurmm…npe ye?? mungkinkah ana ni bnyk sgt wt d0se??wt d0se yg xdiampunkan??atau ade amalan wajib atau amalan sunat ana yang xsempurna??ad0ii..tensi0n ble ana memikirkn psl ni tw..huhue..smpaikn ana perasan dr percakapan kawan2 ana yang menunjukkan bahawa se0lah2 ana ni mls nk b’pkir..mls nk blaja..mls nk usaha..kadangkale bnde 2 mmg bt0l..tp smua 2 b’punca dr krne ana xminat dgn jalan ana skrg..ana rse ana da t’silap pilih jln hid0p..ana da sesat ja0h da..2 la,mse lps SPM beria2 xnk tr0skn dlm bdg sains da..time 2 rse ssh sgt..dgn kputusn yg xsberapenye..adehh..2 la yg m’d0r0ng ana utk ms0k ke bdg akaun plak..mmg kbanyakan 0rg akn begitu, n tlah rmay p0n yg b’jye..tp ana xde rse p0n yg ana ni bley trime bdg aka0n ni..cmne ni??huhue..bley x ana ckp, kl0 sem5 ni bnyk paper kant0i, ana xnk tr0skn da dipl0ma ni..siannn mak…T___T..ayt yg ana slalo0 ucapkn spanjang wt mini pr0jek Audit 2 kpade kwn2 ana yg 1 kumpulan ni..”untungla kumpulan k0rg,sume student excellent”..huhue..










28 Oktober 2011


 Hr ni rse nk nanges je..npe la aq salo0 kne cmni..aryny perkare yang xspat0tnye t’bangkit dbangkitkn smule..ttbe je p’bualan 2 plak yg nk dcakapkn 0lh mreke (kwn2)..huhue:(..dlu at dlm kls, lecturer nk cter sket psl 1 (satu) dgn 0 (k0s0ng) mne ag bsar?..ttbe de s0rg kwn ni ckp yg puan da cter da psl 2..yg len t’ms0k ana ckp bl0m pna dgr lg..s0, ana sbgai s0rg yg kec0h at dlm kls ni p0wn ckp la, “cter je puan, kawan 2 mmg la da dgr c0z dye rapat ngn puan”..pstu da sume at kls 2 ckp sye jeles..eeeeeeee, geram gler..sdey sye..huhue :( :( :(..smpai hati d0rg b’fikiran begitu..2 xpe la lg..ni ttbe je p’kare 2 dbangkitkn smula hr ni..kwn yg 2 m’p’s0alkn knape ana prlu kluarkn statement yg cenggitu..die ckp puan t0uching la time 2..ya Allah,yeke??sesungguhnye, ana bt0i2 xtau..xt’pkir p0n yg p’cakapan ana yg sbegitu bley m’buat puan tacink..huhue..mnta maaf puan..0k la,lps ni mls da rse nk mn0nj0lkan (t’t0nj0l) diri da (kalau ana mampu, c0z ana ni mmg sifat n p’watakannye kec0h sket)huhue..ape la nk jd dg nana ni kn..hurmm..sdey la aryny..syik rse nk nanges je..ya Allah ya Tuhanku, perkuatkanlah hati n iman hambamu yg lemah ini..s0b2 T___T.. Ana tau smua yg ana c0retkn ini adalah rungutan sje..xhabes2..tp, ana aggp ini sbgai care utk meluahkn perasaan..hauskah ana publishkn bnde ni at bl0g ana ni??ermm, xpe la..wt je la..bia la ana nk mngadu nasib..bknnye xb’syukur atau xredha dgn ketentuan n takdir Ilahi, hnye skadar luahan hati n perasaan..baik ana c0retkan sedikit rse ni ke bl0g..lbey baik ana mengadu pd yg mmg xphm, drpd mngadu pd yg xmemahami..hnye inginkn sdikit kelegaan slps ape yg t’pendam ddlm hati t’lps smuanya.. bkn rungutan smate, krne ana mesh percaye bhwe hidup ni ibarat sbuah padang yg t’bentang n rumput2 hijau yg m’hiasi pdg 2 adlh ibarat masalah..kl0 xde mslh dlm khidupn, mke khidupn qte ni xb’seri n xb’mkne..sme sprti jike padang yg tidak ditumbuhi rumput2 yang hijau.. 


 Sekian..


wassalam..

Saturday, October 15, 2011

DOAKU..

_Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani_ Segala puji-pujian bagi Allah, Tuhan semesta alam sebagai pujian daripada orang yang bersyukur dan kesudahan yang baik bagi orang yang bertaqwa. Selawat dan salam ke atas Rasul kami, Nabi Muhammad, ahli keluarga, dan para sahabatnya. Ya Allah, dengan al-Quran, kurniakanlah rahmatMu kepadaku. Jadikanlah al-Quran sebagai imam, cahaya, hidayah, dan sumber rahmat bagiku. Ya Allah, ingatkanlah aku sekiranya aku lupa mengingatinya. Ajarkanlah apa yang aku tidak fahami dan tidak tahu. Kurniakanlah kepadaku kenikmatan membacanya setiap waktu, baik di tangah malam atau siang hari. Jadikanlah al-Quran bagiku sebagai hujah (pembela), ya Rabbal ‘Alamin. Ya Allah, kurniakanlah kebaikan bagiku dalam beragama, yang merupakan kunci kehormatan bagiku. Kurniakanlah kebaikan kepadaku di dunia, yang merupakan tempat aku menjalani kehidupan. Kurniakanlah kebaikan akhirat, yang merupakan tempat dimana aku akan kembali. Jadikanlah kehidupanku agar sentiasa baik. Jadikanlah kematianku sebagai kebebasan aku dari segala keburukan. Ya Allah, jadikanlah sebaik-baik umurku sehingga akhir hayatku, jadikanlah sebaik-baik amalanku sehingga akhir hayatku, jadikanlah sebaik-baik hariku sehingga saat aku bertemu denganMu. Ya Allah, aku memohon kepadaMu kehidupan yang lapang, kematian yang menyenangkan, dan tempat kembali yang tidak menyedihkan serta terhindar daripada bencana. Ya Allah, aku memohon kepadaMu sebaik-baik permintaan, sebaik-baik doa, sebaik-baik kejayaan, sebaik-baik ilmu, sebaik-baik amalan, sebaik-baik pahala, sebaik-baik kehidupan, dan sebaik-baik kematian. Kuatkanlah aku, tingkatkan keimananku, tinggikan darjatku, terimalah solatku, ampunkanlah dosa-dosaku, dan aku memohon kepadaMu syurga yang tertinggi. Ya Allah, aku memohon kepadaMu akan rahmatMu, keampunan dariMu, keselamatan dari segala dosa, keuntungan dari sebarang kebajikan, dan kemenangan mendapatkan syurga serta keselamatan dari api neraka. Ya Allah, kurniakanlah kebaikan bagi kami dalam segala urusan, berikanlah pahala kepada kami dari setiap penderitaan dunia dan seksaan akhirat. Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami rasa takut kepadaMu, yang menghalang kami dari perbuatan maksiat kepadaMu da anugerahkanlah kami ketaatan kepadaMu yang akan membawa kami ke syurgaMu, anugerahkanlah juga keyakinan yang akan meringankan kami dari segala musibah di dunia ini. Ya Allah, anugerahkanlah kenikmatan kapada kami melalui pendengaran, penglihatan, dan kekuatan kami selama kami masih hidup, dan jadikanlah ia warisan dari kami. Jadikanlah balasan ke atas mereka yang menganiaya kami, dan tolonglah kami daripada orang yang memusuhi kami. Janganlah Engkau jadikan musibah di dalam urusan agama kami. Janganlah Engkau jadikan dunia ini sebagai cita-cita kami yang terbesar dan puncak dari ilmu kami. Janganlah Engkau berikan kekuasaan kepada kami ke atas mereka yang tidak mengasihi kami. Ya Allah, janganlah Engkau biarkan kami melakukan dosa, melainkan Engkau mengampunkannya. Tidak ada kebuntuan kecuali Engkau berikan jalan keluar, tidak ada hutang kecuali Engkau melunaskannya, dan tidak ada satu permintaan dunia dan akhirat kecuali Engkau memenuhinya, wahai Tuhan semesta alam. Ya Tuhan kami, berikanlah kepada kami kebajikan didunia dan kebajikan diakhirat, serta hindarkanlah kami dari api neraka. Semoga selawat dan salam sentiasa dilimpahkan ke atas Nabi Muhammad, keluarga, serta para sahabatnya yang terpilih.

Wednesday, September 28, 2011

Puisi Suara Hati..

Ku ketuk pintu hatiku

Ia seakan berdebar-debar

Ya Allah Ya Tuhan ku

Mengapa ia berdebar-debar ?



Ku ketuk pintu hatiku

Ia seakan berlagu sedih



Ya Allah Ya Tuhan ku

Mengapa ia berlagu sedih ?



Ku ketuk pintu hatiku

Ia seakan menanti sesuatu

Ya Allah Ya Tuhan ku

Mengapa ia menanti sesuatu?



Ku ketuk pintu hatiku

Ia seakan menanti n menanti

Ya Allah Ya Tuhan ku

Mengapa ia terus menanti n menanti?



Ku ketuk pintu hatiku sekali lagi

Ia kegelisahan

Ia merasa tak menentu

Ia membayangi sesuatu

Ia mengharap

Ia menunggu kepastian

Ia tidak cukup membangun



Ku ketuk pintu hatiku sekali lagi

Rupa-rupanya hatiku telah melupakan

Rupa-rupanya hatiku telah khilaf

Khilaf dari mengingati

Khilaf dari menyebut

namaMU

Ya Allah Ya Tuhanku……..

SubhanAllah……

Maha Suci Allah……

Kuatkan Iman di hatiku….

Biar ku ketuk sekali lagi namaMU tetap dihatiku….

By: zeewiie

Sunday, September 11, 2011

kas0t idaman kami

ni adalah kasut yang kami, antara budak rumah 48 minat *sbenanye sye s0rg je minat*..ni sye je yg suruh d0rg pilih gak s0rg satu..ahahhha..efa, die mmg suke yg kaler biru ni..yg itam ni plak sye bg kt fazi c0z da xde sspe ni n jbetuln time sye nk edit gmbar ni fazi de kt cni ckali..hahaha..yg putih ni plak sye bg kt syira c0z sye tw minat die..die sme minat dgn sye,cke wages n kaler putih..s0oooo sweet..then yg kaler pink 2 adalh yg plg c0mey n cute..m'buatkn sye fall in l0ve with it..hurmmmm...sye ske kl0 0rg bg sye ks0t ni sbgai adiah bestday..hehehe(ketawwa s0pan n malu)(^_~)

kas0t idamanku..huhue(^_^)

Price: RM 65 Delivery: Time: 1-2 weeks RM 5 flat (West Malaysia), RM 10 flat (East Malaysia) Link for more information and to order: http://movf.blogspot.com/#ecwid:category=1177334&mode=product&product=5109936 How to find your size? http://movf.blogspot.com/p/size-chart.html How to order? http://movf.blogspot.com/p/how-to-order.html To shop for more: www.movf.blogspot.com hehheeeee;p

Saturday, September 10, 2011

Up To Mu: Mengapa Hawa Tercipta Saat Adam Tertidur

Up To Mu: Mengapa Hawa Tercipta Saat Adam Tertidur: Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cint...

Adik-adikku Zaid Najmuddin akhir

ary ny sye rse sayu je aty..rse nk nanges p0wn ade..xtw knape..tp luarannye el0k je..el0k je b'gelak ketawa dgn mmbe2..huhue:(

Saturday, July 16, 2011

peringatan bersama..


Sifat-sifat yang di larang didalam melakukan Ibadah:
1. Riya’
Melakukan ibadah kerana merasa senang di puji, merasa harga diri sebagai ahliibadah.
2. Sum’ah
Melakukan ibadah kerana ingin menjadi masyhur, terkenal dan popular.
3. Ujub
Merasakan bahawa tiada seorangpun yang dapat kecuali dirinya (bangga diri)
4. Takabur
Melakukan ibadah dan merasa besar diri (sombong) dengan kejayaan yangdisedekahkan.
5. Hasaud
Baik lahiriyah tetapi rosak dalamnya (batin nya)
6. Riyasah
Gila pangkat, merasa jangan selalu di bawahnya atau ingin jadi pemimpin tetapitidak layak (banyak kekurangan dari banyak segi)
7. Tamak dan Cinta Dunia
Lupa rakyat dan sesamanya dan lalai hari kemudian (lupa daratan dengankemewahan yang palsu)

KELEBIHAN PEMBACA-PEMBACA AL-QURAN


Daripada Aishah r.a. daripada junjungan Nabi s.a.w., sabdanya; Bandingan orang yang membaca Al-Qur’an dan ia hafaz- iaitu memeliharanya, meng elok bacaannya – adalah bersama-sama malaikat, iaitu bersama malaikat yang menulis Al-Qur’an daripada Luh-Mahfuz atau bersama malaikat yang menulis amalannya. Ini menunjukkan betapa tinggi martabatnya.
Dan bandingan orang yang membaca Al-Qur’an dan ia membacanya dengan cermat dan hati-hati, supaya jangan tersalah, pada hal bersangat payah keatasnya – kerana ketiadaan hafaznya atau kurang mahirnya – maka baginya dua pahala.
Kesimpulannya: Orang yang membaca Al-Qur’an itu tidaklah sia-sia, lebih-lebih orang yang mengerti apa yang di bacanya maka lebih pula balasan pahala di atas bacaannya itu.

jadikannya amalanmu..


Daripada Ibni Mas’ud, berkata Ia : Bersabda Junjungan Nabi s.a.w.:
“Barangsiapa yang membaca dua ayat daripada akhir surah Al-Baqarah pada malam hari nescaya mencukupi keduanya akan dia.”
Adapun dua ayat tersebut ialah :
1. Firman Allah Ta’ala : ( Aamanar rasuulu bimaa unzila llaihi mir rabbihi wal muminuun. Kullun aamana billaahi wamalaaikatihi wakutubihii warusulihii laa nufarriqu baina ahadim mir rusulihii waqaaluu sami’naa wa atha’naa ghufraanaka rabbanaa wailaikal mashiir).
    285. Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya”. Mereka berkata lagi: “Kami dengar dan kami ta’at. (Kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali”.
    2. ( Laa yukallifullaahu nafsan illaa wus’ahaa lahaa maa kasabat wa’alaihaa maktasabat. Rabbanaa laa tu aakhiznaa in nasiinaa au akhtha-naa, rabbanaa walaa tahmil ‘alainaa ishran kamaa hamal tahuu ‘alal ladziina min qablinaa. Rabbanaa walaa tuhammilnaa maa laa thaaqata lanaa bih. Wa’fu ‘annaa waghfir lanaa warhamnaa, anta maulanaa fanshurnaa alal qaumil kaafiriin.)
      286. Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdo’a dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami terlupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan ma’afkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir”.
      Surah Al-Baqarah (Ayat 285-286)
      Makna mencukupi keduanya bagi sesiapa yang membacanya ialah mencukupi kepadanya daripada melakukan ibadah pada malam hari, atau daripada melakukan bacaan Al-Qur’an, ataupun dapat menolak keduanya kejahatan dan bencana syaitan atau manusia dan jin, atau mencukupi untuk menambah kekuatan iqtikadnya, kerana dua ayat itu ada mengandungi makna iman dan amal secara ringkas.

      Friday, July 15, 2011

      Diorang nih suka sangat bertelagah.....hehhehe


      Manusia - Eh, dah subuh dah?
      Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh...
      Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk nih...

      Manusia - Nak makan, laparlah
      Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah...
      Syaitan - Ahh, tak payahla...dah lapar nih

      Manusia - Hari ni nak pakai apa yerk?
      Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yg menutup aurat..
      Syaitan - Ehh, panaslah, lagipun takde style langsung!

      Manusia - Alamak, dah lewat!
      Malaikat - Bersegeralah wahai anak Adam, nanti terlewat untuk ke kuliah
      Syaitan - Nak cepat-cepat buat apa? Lambat lagi...baru pukul 8.30am...

      Manusia - Azan sudah kedengaran...
      Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah
      Syaitan - Baru pukul berapa....

      Manusia - Eh, eh....tak boleh tengok nih, berdosa...
      Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat
      Syaitan - Perggghh...best tu....

      Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
      Malaikat - Wahai anak Adam,cegahla ia..
      Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang....

      Manusia - Elok kalau akuu sampaikan nasihat ini kepada orang lain
      Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatilah sesama kamu..
      Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa sesusah...

      Manusia - Aku telah berdosa..
      Malaikat - Wahai anak Adam, kamu telh berdosa, tinggalkanlah dosa itu
      dan bertaubatlah, sesunggunya Allah Maha Pengampun..
      Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat (kalau sempat)..

      Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
      Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu
      Syaitan - Jangan bimbang,tak ada sesiapa yang tahu...

      Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan didunia dan akhirat untukmu.
      Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku, kebahagiaan di dunia (sahaja) dan
      kebahagiaan di akhirat (jangan mimpilah!) untukmu...

      Wednesday, June 8, 2011